Jadikan Bulan Madu Lebih Menarik

25Jan10

Bulan madu sering kali dianggap sebagai satu kebiasaan rutin yang dilakukan bagi pasangan pengantin setelah selesai upacara perkahwinan mereka diadakan. Pastinya anda mengharapkan suasana bulan madu yang romantis dan istimewa supaya ia dapat meninggalkan memori yang indah buat anda berdua.

Jadikan Bulan Madu Lebih Menarik

Jadikan Bulan Madu Lebih Menarik

Namun, perlu diingat bahawa bulan madu merupakan sebahagian acara yang penting dalam memulai hidup anda bersama pasangan, tanpa ada gangguan dan semestinya bulan madu seharusnya meninggalkan makna khusus bagi tiap pasangan pengantin. Lantaran itu, dalam merencanakan detik awal bulan madu di sini ada beberapa panduan untuk mempersiapkan bulan madu anda supaya ia dapat berjalan dengan lancar.

  1. Jika anda merancang untuk berbulan madu setelah selesai hari pernikahan, siapkan barang-barang peribadi anda secukupnya dalam bagasi. Justru, perlu dingatkan bahawa simpan tiket kapal terbang, pasport, peta perjalanan dan vouchcer hotel agar ditempatkan di lokasi yang mudah diingat.
  2. Sekiranya anda merancang untuk berbulan madu di luar negeri jangan lupa menukarkan uang asing secukupnya. Hal ini penting bagi memastikan bahawa perjalanan anda tidak terganggu dan berjalan dengan lancar.
  3. Disarankan juga untuk membawa kartu kredit sebagai alat transaksi agar anda tidak kuatir sekiranya kekurangan uang lantaran itu ia juga berfungsi sebagai alat pengambilan uang tunai jika terdapat pengeluaran di luar perkiraan perbelanjaan anda.
  4. Agar bulan madu anda berjalan seperti yang direncanakan, catatlah nombor telepon agen perjalanan anda. Hal ini penting sekiranya terjadi perubahan jadwal atau anda ingin memanjangkan lagi waktu bulan madu anda.
  5. Bawalah pakaian dan kelengkapan lain yang secukupnya dan sesuaikan dengan keadaan cuaca tempat yang akan anda kunjungi. Sediakan kelengkapan sampingan peribadi seperti topi, kaca mata pelindung/hitam, krim untuk sinar matahari dan kelengkapan peribadi yang lain seperti obat-obatan.
  6. Jangan lupa membawa pasport dan kartu identitas anda. Bawalah telepon genggam untuk keperluan dan daftarkanlah nomer telepon genggam anda untuk bisa digunakan diluarnegeri untuk dapat melakukan panggilan antara negara.
  7. Akhirnya sebagai pelengkap bulan madu anda jangan lupa untuk membawa alat dokumentasi seperti kamera atau ‘handycam’. Jangan segan-segan untuk meminta tolong daripada orang sekitar anda untuk mengabadikan saat kenangan yang mungkin tidak akan berulang.  Jadikan Bulan Madu Lebih Menarik


%d bloggers like this: